Ingázó együtt utazós webapp
Tartalomjegyzék
- Mi ez pontosan?
- Miben más az Ingázó?
- Mit tud az Ingázó?
- Hogyan működik?
- Regisztráció
- Belépés
- Mai fuvar
- Szerep
- Heti nézet
- Havi ütemezés
- A sofőr szerep
- Új fuvar
- Fuvar szerkesztése
- Mobilapp és webapp, mi a különbség?
Mi ez pontosan?
Az "Ingázó" egy mobilra készült webalkalmazás (de lényegében bármilyen friss böngészőben is működik, pc-n, macen, okostévén, mikrohullámú sütőn, akármin), ami egy fuvarszervezési nehézséget hivatott megkönnyíteni.
Az egyik tipikus felhasználói azok a kisebb dolgozói csoportok, akik általában egy kiindulási pontból ingáznak a munkahelyre és vissza. Egy bizonyos autómennyiség fölött nehézkessé válik közös chatben való szervezkedés, minden sofőr egyéni módszerekkel tartja nyilván, hogy melyik nap kit és hova visz.
Hasonlóan hasznos lehet, ha ovis/sulis csoportokat egy szűkebb szülői kör fuvaroz oda-vissza, számukra is nagyobb flexibilitást és naprakészebb infókat tud adni (egy betegség pl. könnyen meg tudja kavarni a szokásos rutint).
Az egyszerűsége miatt sok más esetben is hasznos lehet: esküvői konvoj szervezés, nyaraláskor/üzleti úton kinél van bérelt autó, kihez lehet beszállni... vannak még lehetőségek. Írd meg, hogy neked hogyan segített :)
Miben más az Ingázó?
Az Ingázó jellemzően olyan csoportok választása lehet, akik ismerik egymást vagy közös dolguk van. Ez nem egy tipikus "carpool/carsharing" (autómegosztó) alkalmazás, ahol bármelyik idegen autójába bármelyik másik idegen beülhet.
Az Ingázóban éppen ezért nincs lehetőség a pénzügyek rendezésére sem (sok esetben nincs is értelme). Lesz lehetőség viszont utalásos QR kód megjelenítésére, amivel az appon kívül történhet a fuvarköltség egyenlítése (Revolut/Wise/stb. saját alkalmazásával), ha éppen ilyesmire lenne igény.
Mit tud az Ingázó?
Két nagyon alapvető funkciót biztosan: fuvarokat kínálni és fuvarokhoz csatlakozni.
Az együtt szervezkedő csoportokat "flottának" hívom - autók, sofőrök és utasok közössége. Minden flottának van egy útvonala, ahonnan tipikusan indul és ahova általában érkezik (pl. otthon - munkahely). A flotta résztvevői tehát e két pont között ingáznak, van "odaút" és "visszaút".
A flottáknak vannak kiemelt tagjai, a "flotta adminisztrátorok", akik a szokásostól eltérő szervezési munkát viszik a vállukon - ha új tag érkezik vagy egy régi távozik; ha rendkívüli beavatkozás szükséges (pl. valakinek nem indul az autója, átszervezik a sofőr helyett az utasokat másokhoz, hogy egy gonddal kevesebb legyen mindenkinek), stb. Ha valamire már ők sem képesek, akkor hozzám lehet fordulni.
A webalkalmazás magyar és angol nyelven érhető el, támogatja a sötét és világos módot. Bármi egyéb igény merülne fel - szólj.
Hogyan működik?
Regisztráció
Mint a legtöbb online szolgáltatás, ez is regisztrációval indul. Ha QR kódon keresztül indítod a regisztrációt, akkor a flotta már eleve ki is van töltve (kicsit lejjebb van róla képernyőkép) és a regisztráció sikeres befejezésével a flottajelentkezésed is elindul.

Így néz ki a regisztráció eleje, ha QR kóddal érkeztél:

Így néz ki a QR kód maga:
Ezzel a QR kóddal a roppant izgalmas Demo flottához tudsz csatlakozni, ahol ingázunk a Föld középpontja felé! Minden flottának van egy titkos kódja, ha valakinek nem elérhető a QR kód olvasás, akkor ezzel a kóddal is tud csatlakozni a flottához (később mutatom azt is).
Belépés
Az adatok helyes megadása és a használati feltételek elfogadása után a keződoldalra irányít a navigáció, ahol a megadott e-mail címmel és jelszóval be lehet lépni.

Ez a kezdőoldal is egyébként, innen lehet indítani a regisztrációt és jelszó-visszaállítást kérni, ha esetleg elfelejtetted. A jó jelszó egyébként hosszú, nem feltétlenül bonyolult.
Mai fuvar
Első belépéskor mindenki utasként kezdi. Ahhoz, hogy valakiből sofőr legyen, egyszerűen fel kell venni egy autót a profilon (később mutatom). Ez a képernyő első belépés után üres, hiszen még nem jelentkeztél semmilyen útra.

A navigáció opciók itt a "Szerep" - azaz váltani lehet utas és sofőr szerep között, valamit a szerepválasztó képernyőn lehet flottákat is kezelni. Az "Elérhető fuvarok" gomb mögött a flotta sofőrjei által felkínált fuvarok vannak napi bontásban listázva.
Ha már jelentkeztél fuvarokra (többre is lehet, maximum 2 hétre előre), a mai fuvar képernyő azokat a fuvarokat mutatja, amikre jelentkeztél és még nem múltak el (maximum 4 fuvart mutat, 2 oda, 2 vissza).
Szerep
Friss regisztráció után, autó nélkül mindenki utas szerepben van. Autó felvitele után lehetőség van sofőrként is használni az alkalmazást.

Mivel egyelőre nem vagy egyik flotta tagja sem, a "Flották" feliratú gomb nem ír semmilyen választott flottát (később fog), viszont a funkcióra kattintva listázhatod, hogy milyen flottákba jelentkeztél eddig és azok milyen állapotban vannak.

Ha a regisztráció nem QR kóddal történt, akkor ez a képernyő fogad, nincs aktív flotta és nincs jelentkezés sem. Az ismert flotta titkos kódjával lehet felvételt kérni egy meglévő flottába az "Új flottához csatlakozás" gombbal.

A csatlakozási kérelem elküldése után a flottalista már felsorolja az új flottát, de még nem aktív.

Ugyanez a helyzet akkor is, amikor QR kód segítségével regisztrálsz, ott automatikus a flottába jelentkezés lépése. A szürkével jelzett flotta jelenleg nem elérhető, nem lehet kiválasztani és így nem lehet a fuvarokat sem látni vagy ajánlani (ha sofőr vagy). Ebben a lépésben egy flottaadminisztrátornak kell a jelentkezésedet jóváhagynia.
Ha a jóváhagyás megtörtént, a flotta innentől elérhető, kiválatszása után az "OK" megnyomásával tudod beállítani aktív flottának, ezek után tudsz majd fuvarokat böngészni vagy ajánlani.


Ha a flotta neve melletti fogaskerék ikonra kattintasz, akkor a flotta beállításait tudod kezelni. El tudod olvasni az aktuális flottaszabályzatot, át tudod nevezni, ha nem tetszik, amit a flottaadmin adott neki valamint ki tudsz lépni a flottából, ha már nem akarsz a tagja lenni. A flotta titkos kódjával és a QR kóddal tudsz meghívni további tagokat a flottába.

Heti nézet
A heti nézeten napi lebontásban láthatók az ajánlott fuvarok azoktól a sofőröktől, akik a flottában részt vesznek.
Ha még egyetlen ajánlat sincs, akkor ez a képernyő üresen fogad:

Az, hogy ez üres, több okból is lehetséges:
- még nincs jóváhagyva a flottatagságod - érdeklődj az adminisztrátornál
- valóban nincs még fuvar erre a hétre - érdeklődj a sofőröknél
- rossz flottában vagy - ellenőrizd a kiválasztott flottát illetve, hogy aktív-e
- rossz hetet nézel - ellenőrizd a dátumokat
Ha viszont a sofőrök már feltöltötték az ajánlataikkal az ütemezést, az nagyjából így néz ki:

Felül a hét sorszáma látható, alatta pedig az, hogy ez milyen időintervallumot jelent. Alatta a hét napjai vannak felsorolva, ezek kiválasztásával lehet megtekinteni az aznapi kínálatot. Külön van szedve az odaút (kék) és a visszaút (zöld) lehetőség. Alatta, amolyan emlékeztetőnek a flotta útvonala, vagy, ha úgy tetszik - az inga két végpontja.
A felső szekcióban az elérhető fuvarok vannak felsorolva, indulási idő szerint. Minden fuvarhoz tehet megjegyzést a sofőr, ha bármilyen plusz információ szükséges a találkozáshoz, pl. egy pontosabb helyszín a városon belül. A rendszám szintén része a kompakt nézetnek. A neked tetsző fuvart a jobb szélén található lefelé mutató nyíllal tudod megnyitni, amikor a fuvarról több részlet is kiderül.

A fuvar részletes nézete megmutatja még az autó paramétereit (ha először utazol vele, ezek fontosak lehetnek), a sofőr személyét és elérhetőségét valamint a már jelentkezett utastársak listáját. A sofőrt az általa megadott telefonszámon azonnal tárcsázni lehet, ha valami sürgős megbeszélnivaló lenne (késel a meghirdetett időpontról, utolsó pillanatban lemondod a fuvart, mert beszálltál máshoz, stb). A szív alakú ikonnal meg lehet jelölni az autót, a sofőrt vagy az utasokat kedveltnek, így amikor legközelebb böngészed a fuvarkínálatot, már a kompakt listában is feltűnik, ha valakivel szeretsz együtt utazni - gyorsan tudsz választani. Ne aggódj, ez az információ csak neked látszik, a másik fél nem szerez róla tudomást.

A fuvarba ténylegesen a "Csatlakozás" gomb megnyomásával lehet bekapcsolódni. Ekkor a lista átrendeződik és a legelső fuvar, ami a listát nyitja, a választott lesz.

Az is feltűnhet, hogy a hét napja alatt megjelenik egy apró kék pötty is, ezzel jelezve, hogy arra a napra már jelentkeztél odaútra. Ha hasonló módon jeletnkezel egy visszaútra is, úgy megjelenik egy kis zöld pötty is a hét napja alatt.

Ha most megnézed a "Mai fuvar" képernyőt, láthatod a fuvarokat, amik aktuálisak:

Havi ütemezés
A havi ütemezés még tömörebb, időben viszont sokkal tágabb információkat nyújt. Itt áttekintheted, hogy a következő időszakra milyen utakat terveztél, hova foglaltál helyet. A kék és zöld pöttyök rendre az oda- és visszautakat jelölik.

A sofőr szerep
Ha sofőrként is részt szeretnél venni a flotta mindennapjaiban, a profil oldalon fel kell venned az autódat (egyet vagy akár többet is), amivel fuvarozni tudsz.




Fuvarokat csak üzemben lévő autóval lehet vállalni. Ha az autód ideiglenesen nem működik vagy nem akarsz vele fuvarokat szervezni, szimplán kapcsold ki az "Üzemben van" státuszt.
Ezután a "Szerep" oldalon tudod kiválasztani, hogy ezúttal sofőrként akarod használni az appot (bármikor visszaválthatsz utasra).
A "Mai fuvar" oldal ebben a szerepkörben nem az elérhető, hanem az általad ajánlott fuvarokat fogja listázni.

Új fuvar
Ha fuvart szeretnél ajánlani, néhány egyszerű döntést meg kell hoznod. Az egyik ilyen, hogy csak a kiválasztott napra szeretnél ("Egy nap") fuvart ajánlani, vagy a hét többi napjára is ("Ismétlődő")?


Ismétlődő ütemezés esetén a hét még el nem telt napjait lehet kiválasztani, amire az alul beállított paraméterek minden kiválasztott napra megjelennek. Fuvart maximum 2 hétre előre lehet szervezni.

A fenti beállítással e hét szombat és vasárnap vállalok fuvart, odafelé 10:00-s indulással, 3 utast tudok vinni és a buszfordulóból indulok. Visszafelé 19:00-kor indulok, 4 utast tudok vinni és a vasútállomásról indulok. A "Mentés" gomb lenyomásával a rendszer kihirdeti azokat a fuvarokat, amelyeket ki lehet. Ugyanis nem mindegyiket lehet, de ezek mindegyike tőled függ. Ha már van ütemezés valamelyik napra, akár egy másik flottában, akkor az új kiírás nem fog sikerüni. Ha az alkalamazást több, mint egy napja nyitottad meg és azóta az egyik ütemezés fölött eljárt az idő, annak kihirdetése sem fog működni. Bármi hiba fordul elő, az alkalmazás egy üzenetablakban tájékoztatni fog erről. Utána érdemes megnézni a heti/havi ütemezést, hogy melyik fuvarhirdetés sikerült.
Az új ütemezéseket a heti és a havi nézetben is megtekintheted:


A "0 | 0" a naptári napok alatt azt jelzi, hogy hányan jelentkeztek a felajnálott oda- és visszaútra. Ezek a számok idővel változnak majd, amint az utasok elkezdenek jelentkezni. Ekkor a számok színeket kapnak, hogy a figyelmet magukra irányítsák.


A "Mai fuvar" képernyő is változik, ha sofőrként használod az appot.

A részleteket ki lehet bontani a lefelé mutató nyíllal.

A fuvarokat nem lehet csak úgy lemondani, ha már jelentkezett rájuk utas. A sofőr felelősséggel tartozik azért, hogy az utasai akkor is célba érjenek, ha neki közbejön valami. Foglalt fuvart lemondását csak kérni lehet. Ez a kérés eljut az adminisztrátorokhoz, akik gondoskodnak a fuvarok átszervezéséről, felveszik a kapcsolatot a hoppon maradt utasokkal és megbeszélik velük a lehetséges alternatívákat. A sofőr maga is felveheti a kapcsolatot az utasokkal, hogy azok lemondják a jelentkezésüket, így a sofőr ezután minden további nélkül törölni tudja a felajánlott fuvart. Az egész lényege az, hogy senki ne maradjon fuvar nélkül és mindenki értesüljön a változásokról így vagy úgy.
A lemondani kíván fuvar ilyenkor szürkévé válik, lezár, senki más nem tud rá jelentkezni és csak a flottaadminisztrátorok tudják törölni vagy feloldani a zárást.

Ha minden utas lejentkezett róla, a gombok ismét elérhetőek lesznek és a fuvar törölhető a sofőr által is.
Fuvar szerkesztése
Egy meghirdetett fuvar bámikor változhat, ha nem mindig lemondás miatt, akár valamilyen paraméter változása miatt. A meghirdetett fuvar paraméetereit a "Szerkesztés" gombbal lehet változtatni.

Ebben az esetben is ugyanaz igaz, mint a lemondás esetén. Olyan fuvarok paramétereinek változását, amikre már jelentkeztek utasok, csak adminisztrátori jóváhagyás után lehet véglegesíteni.
Mobilapp és webapp, mi a különbség?
A webappok és a mobilappok elég sok mindenben különböznek. A webappok előnye, hogy nem kell őket telepíteni, csak megnyitni a böngészőben. Az Ingázót például a https://ingazo.hu/ címen találod. A webappokat nem korlátozza, hogy milyen gyártójú mobiltelefonról vagy számítógépről használod őket. Minden, amit tudnod kell, az a webcímük és a belépési adataid. Ezekkel bárhonnan és bármikor elérheted őket.
Azokon az eszközökön, amiket gyakran használsz, több lehetőséged is van, hogy gyorsabban elérd az alkalmazást. Az egyik, hogy a böngészőben elteszed a könyvjelzők közé, így nem kell mindig begépelni a címét. A másik, hogy a böngésző menüjében megnyitod a "Hozzáadás kezdőképernyőhöz" / "Alkalmazás telepítése" lehetőséget, így egy ikon jelenik meg a telefonod kezdőképernyőjén, amivel egy kattintással elérheted az alkalmazást. Ez a funkció a Chrome és a Firefox böngészőkben elérhető.

Ha iPhone-od van, a Safari böngészőben a "Megosztás" ikonra kattintva tudod elérni a "Hozzáadás kezdőképernyőhöz" lehetőséget.

